In de keuken

Zo vul je je voorraadkast

In een vorige blogpost had ik het over ‘Slimmer koken in het nieuwe jaar‘ als goede voornemen. Een groot onderdeel van dat slimmer koken is een goedgevulde en slim georganiseerde voorraadkast met daarin allemaal ingrediënten die een lange tijd goed blijven. Of je nu een beginnende kok, een ervaren rat of een ontdekker in de keuken bent, met een voorraadkast heb je alles letterlijk en figuurlijk binnen handbereik om in een handomdraai de beste gerechten te maken. Nu wat voor de ene een basisingrediënt is, is voor de andere dan weer een heel nieuw terrein. Laat je dus vooral niet afschrikken maar inspireren door onderstaande lijst. Zo vul je je voorraadkast op een manier waardoor jij er veel voordeel uit zal halen. We hebben een lijst met de essentie en een lijst met extra’s voor de meerwaardezoeker.
Sidenote: met de voorraadkast bedoel ik niet enkel de droge voeding. Ook de koelkast, kelder of diepvriezer zijn onderdeel van het grotere geheel voorraadkast.

Eerst enkele basisprincipes

  • Begin met een schone lei. Maak je kasten leeg, kijk wat er in je diepvriezer en koelkast zit en gooi weg wat je niet gebruikt, slecht eruit ziet of slecht ruikt. Laat je hier vooral leiden door je eigen zintuigen en niet altijd door de houdbaarheidsdatum dat vaak een verplicht nummertje is voor de producent en geen exacte wetenschap. Ongeopende vis in blik blijft echt jaren goed terwijl gedroogde kruiden hun beste tijd al hebben gehad op het moment dat ze gestockeerd worden en er dus enkel op achteruit gaan.
  • Geef alles een logische plek. Heb je alles uitgezocht? Top, tijd om alles een plek te geven volgens je eigen logica én op de plek waar ze het best bewaren. Geopende potten in de koelkast, gesloten potten in de voorraadkast, restjes wijn en pesto in de diepvriezer. Zorg dat je ze eerst de correcte plek geeft en dan schikt naar een systeem waar jij je in kan vinden. Zo bewaar ik bvb kaneel bij de kruiden terwijl ik dit eigenlijk vooral bij het bakken gebruik en daar ook zou kunnen staan. Pastabloem staat dan weer bij de bakspullen terwijl ik deze ook evengoed bij de pasta zou kunnen zetten. Ieder zijn of haar logica en systeem.
  • Vul aan met de essentiële dingen uit onderstaande lijsten. Doe dit vooral met zaken waar je echt iets mee bent. Gebruik je nooit miso en ben je dit ook niet van plan? Koop het dan niet. Enkel fan van witte bonen en niet van rode? Dan hebben rode bonen niets te zoeken in je voorraadkast. Het belangrijkste is dat je een overzicht hebt van wat er is. Zo moet je nog maar 1 of 2 verse ingrediënten toevoegen om een volledige maaltijd op tafel te toveren. Wil je een stapje verder gaan? Zorg dan eerst dat je de essentie op orde hebt en ga dan aan de slag met de extraatjes! Zo vul je je voorraadkast.

1 Essentie:

Dit is de absolute basis. Wanneer je dit in huis hebt, geraak je al een heel eind ver. En geloof me, het merendeel ga je al in huis hebben.

  • Granen en zetmelen: Witte en volkoren rijst, couscous, quinoa (of een ander soort graan), gedroogde pasta (zowel een korte als een lange versie en eventueel lasagnevellen waar je veel richtingen mee uit kan), bonen, kikkererwten en linzen. Die laatste twee kunnen gedroogd zijn of al in blik, paneermeel, pitabroodjes en basic crackers.
  • Verse voeding: aardappelen, uien, look en citroenen
  • Zuivel: Boter, kaas (een wat oudere parmezaan of Old Groendal), melk, room en eieren
  • Azijn en olie: Neutrale olie om mee te koken (druivenpitolie, zonnebloemolie of rijstolie), extra vergine olijfolie voor de afwerking, witte wijn azijn, neutrale azijn
  • Kruiden (gedroogd): Keukenzout, zwarte peper, cayennepeper, chili flakes, laurierbladeren, tijm, paprikapoeder, komijn, nootmuskaat, oregano, currypoeder, grof zout.
  • In blik of glazen bokaal: Passata, tomatenblokjes, blokjes bouillon, tonijn in olijfolie, ansjovis, kappertjes, kokosmelk
  • Sauzen: Mayonaise, ketchup, mosterd, sriracha (of een andere hot sauce), sojasaus
  • Zoetstoffen: Honing, suiker, confituur
  • Noten: Walnoten en amandelschilfers
  • Diepvriezer: kip, stukken vis, spinazie, kervel, erwtjes, restjes witte en rode wijn ingevroren in een ijsvormpje, blauwe bessen (of ander ingevroren fruit dat je lekker vindt), pesto (ook in ijsvormpjes, restjes.
  • Bakken: Gewone bloem, Maïszetmeel, havermout, witte suiker, donkere suiker, pure chocolade, cacaopoeder vanille (stokjes of extract), gedroogd fruit, making soda, bakpoeder.

Als je dit leest, dan heb je toch het gevoel dat je met 2-3 verse ingrediënten een deftige maaltijd op tafel kan zetten?

2 Expert

Goed, de essentie is er al maar je gaat voor nog iets meer variatie. Die voorraadkast kan en moet groter. Dan kun je nog een stapje verder gaan en er smaakmakers aan toevoegen of meer variëren in soorten. Wat zijn zo de fijne extraatjes?

  • Granen en zetmelen: Boekweit, parelcouscous, farfalle, tagliatelle, sobanoedels, polenta, bruine rijst, panko
  • Verse voeding: Verse kruiden, sjalotten, limoen, sinaasappel, hete peper, chorizo, wortel, selder, peterselie, lente-ui
  • Zuivel: Zure room, comté of pecorino, feta, ghee, gezouten boter, yoghurt
  • Azijn en olie: geroosterde sesamolie, rijstwijnazijn, dragonazijn, chili olie, walnootolie, kokosolie, balsamico azijn, sherryazijn
  • Kruiden (gedroogd): Za’atar, komijnzaad, korianderzaad, venkelzaad, gerookte paprika, geroosterd chili, mosterdzaad, kurkuma, gerookt zout, five spie, volledige nootmuskaat
  • In blik of glazen bokaal: Kimchi, zoetzure augurken, mierikswortel, ingemaakte citroenen, gepekelde groenten, refried beats, gedroogde shiitake, volledige tomaten in blik, sardientjes, olijven
  • Sauzen: Japanse mayo, gochujang, chutneys, miso, ketjap, vissaus, harissa, Worcestershire
  • Noten en zaden: Pijnboompitten, pompoenpitten, hazelnoten, pistachenoten, tahini
  • Diepvriezer: Limoenblaadjes, curryblaadjes, edamamebonen, zelfgemaakte bouillon, geraspte gember, verse pasta, geblancheerde groenten, ijs
  • Bakken: Volkorenmeel, amandelmeel, patisseriebloem, pectine, gelatine, verse gist, vanillesuiker, ahornsiroop

Wat het overgrote deel van deze lijst gemeenschappelijk heeft is dat je ze in relatief grote hoeveelheden kan kopen en stockeren. Bovendien blijft het merendeel lang goed waardoor je ook minder eten weg gaat moeten gooien. Vis, vlees en prachtige groenten koop je best gewoon zo vers mogelijk.

Finale tips:

  • Vergeet niet om telkens er iets op is dat meteen ergens op te schrijven en na een tijdje weer aan te vullen. lijkt de evidentie, wordt snel vergeten.
  • Kook met wat je hebt. Geen citroenen in huis? Vervang door limoen of een azijn. Ga ook niet tot in den treure treuren over een missend ingrediënt. Als het ergens onderaan de ingrediëntenlijst staat, kan je het naar alle waarschijnlijkheid ook makkelijk vervangen of zelfs weg laten. Niemand gaat het je kwalijk nemen (als ze het al merken).

Succes met je voorraadkast!

Ben jij al ingeschreven op mijn wekelijkse nieuwsbrief vol culinair nieuws?
Schrijf je hier in!